Wednesday, August 22, 2007

Simple Theory About Success

Salam,
Ni umi nak share sikit sesuatu yg menarik perhatian umi masa baca novel'Ketika Cinta Bertasbih'.
Umi suka sebab ia simple dan sape-sape pun boleh faham. umi suka sesuatu yang simple dan mudah dipraktikkan!
Tadi umi share dengan murid Tahun 6 masa kelas tambahan musim cuti.Tengok ada di kalangan murid-murid ni yang tak serious sampai sekarang.So umi selitlah sikit pasal theori ni.

The theory is"The formula for success is simple,practise and concentration then to be more successful, more practice and more concentration". Simple kan? For us moslems concentration is more than normal concentration. Concentration is related to learning by heart because you have certain aim in life. It is of course to fulfill your role in life given by Allah SWT.

1. Untuk mengabdikan diri/menyembah kepada Allah. Firman Allah dalam surah Adz-dzaariyaat:56 yang bermaksud;
"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah Ku"

2. Untuk menjadi khalifah Allah kerana kita adalah pembantu para rasul dalam menyampaikan dakwah(dari buku Dasar-dasar Ilmu Dakwah-Abdul Karim Zaidan). Firman Allah dalam surah Ali Imran: 110 yang bermaksud;
'Adalah kamu sebaik-baik umat, yang dillahirkan untuk manusia, supaya kamu menyuruh mengerjakan kebajikan dan melarang memperbuat kejahatan"

Ungkapan sebaik-baik ummat itu mengikut Dr Danial dalam buku "7 Formula Insan Cemerlang" is that you must be the best! Trying your best and doing it to your best capabilities!(ini umi kata ya- bukunya belum ada...)

Bertitik tolak dari peranan inilah, kejayaan dalam pelajaran secara khususnya perlu kita raih! Ia adalah alat untuk kita menjalankan tanggungjawab kita dengan baik. Agar dakwah kita mudah diterima apart from other criterias yang umi tak berhajat untuk menyebutnya di sini.

Akhir sekali, sikit homework ya untuk yang belum menghafal kedua-dua ayat tadi. Hafal ayat dan maknanya sekali dan gunalah dalam usrah untuk memastikan kita tak lupa. Agar bila kita nak guna ayat ni nanti ianya dah ada dalam kepala kita.

SELAMAT MENGHAFAZ!

ummi

No comments: