Thursday, August 16, 2007

Mohonlah Pertolongan Pada Allah dengan Solat dan Membaca Alquran

Salam,
Sunyi jap blog ni. Agaknya excited tengok posting Mar yg latest ni. Tadi umi ada sembang dengan m firuz. Dalam sembang tu umi dapat satu kesimpulan/pesanan dari m firuz untuk kita semua. He is like a family to us.
Dalam kita minta pertolongan Allah dalam apa jua permasalahan, kita mintalah dengan solat dan membaca Alquran. Pastu satu lagi dia kata, ada pendapat yang mengatakan boleh juga dengan banyakkan membaca hadith terutama Sahih Bukhari. Its like apa yang baba dan ummi biasa cakaplah. Kita dekatkan hubungan kita dengan Allah dan secara khususnya dengan solat dan membaca Alquran. Tahajjud tu yang kita nak perkemaskan dan jadikan amalan supaya kita rasa tak seronok kalau kita tak buat. Boleh kan kita usahakan?
Dan hadith Sahih Bukhari ada satu set dalam library kita tu. Jom kita pakat baca. Itu mahar perkahwinan umi tu. Barulah bermakna Sahih Bukhari tu.Bukan baca untuk tujuan itu saja tapi juga untuk menambah ilmu dan amal kita.
Satu lagi cadangan m firuz, kita create tema bulanan untuk blog kita. Contohnya bulan ni tema kita ialah bila kita jumpa orang yang kita kenal, kita yang mesti senyum dulu dan bertanya khabar sambil bersalam. We make the first appraoach. Mudah-mudahan ia akan menjadi habit kita. So ada cadangan apa tema kita untuk bulan ni? Masih ada 2 minggu lebih kurang.
Ok tu dulu. Harap dapat input dari semua.

ummi

No comments: