Sunday, November 8, 2009

Kerinduan

Salam.
Sejak akhir-akhir ini umi berkesempatan untuk menziarahi beberapa sahabat yaang akan berangkat menunaikan ibadah haji di Mekah.
Teringat saat-saat umi sendiri menunaikan haji pada tahun 2003. Bagaimana bila kita bulatkan tekad untuk menunaikan tuntutan agama, Allah memudahkan urusan kita. Bermula dengan diizinkan Allah untuk pergi bersama-sama dengan adik beradik. Ayah long,mak long,che nah dan ayah weil. Kemudian Allah izinkan miqdad dan izzah untuk ikut serta di saat akhir.
Kemudahan, dengan tidak disangka-sangka mak cik aya offer untuk jaga mawaddah. Ya Allah , sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui apa yang terkandung di hati kami....Dan Engkau jualah yang meringankan urusan kami. Pada makcik aya, pak cik khusairi sekeluarga, umi dan baba tak akan lupakan jasa mereka yang telah memudahkan kami untuk menunaikan ibadah haji dengan tenang. Moga Allah mengganjari mereka dengan syurga firdaus di atas keihklasan mereka sekeluarga. Kepada anak-anak umi ingin berpesan, hormati dan kasihilah mereka ini selama hayat mereka.
Di masa yang sama timbul kerinduan dalam hati ini untuk paling tidak menunaikan umrah di kedua tanah suci ini..'umar hari tu pun ada sebut keinginannya untuk melakukan umrah... Mudah-mudahan Allah makbulkan hasrat ini.
Masa umi berada di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram tempoh hari memang terbayang-bayang betapa seronoknya kalau anak-anak dapat bersama untuk merasai nikmatnya beribadah di kedua tanah suci ini.
Kepada sahabat-sahabat yang menunaikan ibadah haji pada tahun ini, moga dipermudahkan segala urusan,dikurniakan kesihatan yang baik dan dapat meyempurnakan ibadah haji serta dikurniakan haji mabrur.
Moga berkesempatan lagi untuk ke sana.

No comments: