Thursday, August 27, 2009

Pohon Apel

Salam semua.
Maaf ya ,tajuk kali ini dalam bahasa indon. sebab cerita pokok apel ni dalam buku yang bangah bawa balik tu.
Pagi Rabu yang lepas muallim zul talipon umi minta bagi tazkeerah dekat anak-anak di surau depan rumahnya lepas asar. Program tersebut ialah Program Pesantren Ramadhan. Yang hadir ialah anak-anak dari umur sekolah rendah hingga 17 tahun. Susah juga tu.
Petang tu juga nak kena bagi tazkeerah tu. "Nak bagi tentang apa muallim" tanya umi pada muallim. Mulai risau sebab short notice tapi perangai umi kalau orang dah tanya rasa takde alasan nak menolak. Mesti cuba. "Bagi pasal 10 muasofat pun takpe.tekan juga hubungan dengan ibu bapa" kata muallim. "oklah" sahut umi. Kebetulan kelas tambahan cuti sekolah untuk UPSR umi dah selesaikan 2 hari lepas. So pagi ni freelah.

Umi pun mulalah cari bahan dan Alhamdulillah jumpalah sedikit syarah tentang 10 muasofat tu. Dan terus teringat cerita pohon apel dalam buku Bunda Maafkanku.Cerita ni berkenaan dengan kasih ibubapa dan pengorbanan mereka. Very nice story-simple analogy tapi tepat. Masa baca cerita tu rasa sangat syahdu.

So masa permulaan ceramah tu lepas buat muqaddimah sikit, umi pun beritahu pada anak-anak tu umi akan hadiahkan satu cerita kalau mereka dapat menumpukan perhatian kepada apa yang umi sampaikan. Terpegun jugalah mereka mendengar cerita tu.
Masa muallim zul mengulas, terbabas pulak, dari pohon apel jadi pohon kelapa. "Yelah" kata muallim. "Orang malaysia ni ingat pokok kelapa jelah" sambil tersenyum.

Sebelum tu umi ucapkan tahniah pada semua peserta kerana telah berjaya menghadirkan diri dalam program pesantren ramadan yang dianjurkan. Ia adalah satu mujahadah buat mereka. Apa taknya ,mungkin anak-anak yang lain tengah sedap tidur atau menonton tv waktu tu. Tapi mereka sanggup duduk di surau dan mendengar pengisian rohani. Alhamdulillah. Moga mereka akan membesar dan menjadi pejuang di jalan Allah.
Mengambil iktibar dari anak-anak ni, jom kita sama-sama kuatkan lagi tekad untuk semarakkan ramadhan. Moga ramadahan kali ini lebih baik dari yang lepas.

Alhamdulillah Allah berikan umi kesihatan yang baik dan rasa bertenaga ramadhan kali ini. Malam ni akan masak untuk anak usrah baba. usrah dan iftar kat rumah. Moga Allah akan terus mengurniakan kesihatan yang baik dan dapat terus melipatgandakan amal di atas jalanNya.
Cerita sebenar Pohon Apel ni umi akan masukkan as next posting. Tunggu yaa.

No comments: