Tuesday, April 8, 2008

Sedikit Perkongsian seerah- Kisah Raja Kisra

Salam semua.
Umi nak kongsi sikit dari apa yg umi baca tentang seerah
Rasulullah s.a.w.Nak exercise ilmu at the same time.Perkongsian ni is like study group.Kita bagi input sikit sorang but in the end each of us gains a lot more..Kita nak baca semua kadang tu tak sempat. Betul tak future doctors, anim n bangah? Insyaallah.
Dalam usaha Rasulullah untuk menyampaikan dakwah, Baginda telah menghantar surat kepada raja-raja. Raja-raja yang beragama Nasrani memberi jawapan yang sopan meskipun sebahagian mereka tidak memeluk Islam. Antara raja yang dikirim surat itu ialah raja Kisra yang merupakan seorang penyembah berhala. Seorang raja yang memperhamba orang Arab. Melalui wakilnya yang dilantik beliau mengambil harta orang Arab dan mengambil cukai dari mereka.
Ketika surat itu sampai ke tangan Kisra, dia langsung mengoyak-ngoyaknya. Mendenga r itu Rasulullah s.a.w berkata"Mudah-mudahan Allah mengoyak-ngoyak kerajaannya sebagaimana dia mengoyak surat itu"
Kemudia Kisra mengirim surat kepada wakilnya yang menguasai Yaman. Dalam surat itu beliau menyuruh untuk menghantar 2 orang tentera untuk menculik Nabi dan menyerahkan kepadanya untuk dihukum di tengah kota.. Apabila dua utusan ini menemui Nabi dan meyatakan hasrat mereka,"Kami ingin engkau pergi bersama kami untuk menemui tuhan kami." Baginda bersabda:"Sesungguhnya Tuhankui telah membunuh tuhanmu tadi malam" Maksudnya ,Kisra telah terbunuh tadi malam.
Ketika itu juga mereka kembali ke Kisra. Dan memang benar, sesampai mereka di sana mereka mendapat berita Kisra telah dibunuh oleh anaknya sendiri di atas tempat tidurnya.
Begitulah kisah raja Kisra. Kisah kenapa anaknya membunuh raja Kisra ,kak ila kena cerita. Sebab kak ila dah baca.
Ok tu dulu. Umi tunggu yang lain contribute pula ya.

Lets continue sharing...
Umi

No comments: